Przedszkole Samorządowe nr 20
w Piotrkowie Trybunalskim

Grupa1 2024/2025

Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
2 + 3 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
2 + 3 =

Konsultacje z nauczycielami;
mgr Beata Kwapińska wtorek 12;00- 13;00
mgr Barbara Misztal czwartek 17;00 - 18;00
 

Tematyka realizowana w Kwietniu:
1. Dbamy o zdrowie
2. Wiosenny ogród
3. Nadchodzi wielkanoc
4. W wiejskiej zagrodzie

Wiersz „Pan Ogrodnik”
Pan ogrodnik w swym ogródku
grabi, sadzi i podlewa.
Gdy pracuje, to przy pracy
słucha, jak skowronek śpiewa.
Z tych nasionek będą drzewa,
z tych nasionek będą kwiatki.
Pan ogrodnik patrzy z dumą
na zadbane swe rabatki.
Raz, dwa, trzy,
ogrodnikiem będziesz ty!


„Kurczątka” – zabawa inscenizacyjna do piosenki

Kurczątka, kurczątka w stodole były.
Malutką dziureczką powychodziły.
Widziałeś chłopczyku? Widziałem panie.
Malutką dziureczką patrzyłem na nie.
lub
Widziałaś dziewczynko? Widziałam panie.
Malutką dziureczką patrzyłam na nie.

„Kurki trzy” – słuchanie piosenki.
Wyszły w pole kurki trzy
i gęsiego sobie szły.
Pierwsza przodem, w środku druga,
trzecia z tyłu oczkiem mruga.
I tak sobie kurki trzy raz dwa! raz dwa!
W pole szły.
A pod stogiem ziarnka są,
zjadły kurki ziarnek sto.
Myśli sobie każda kurka:
„Po co wracać na podwórko?
Smaczne ziarnka tutaj są,
nie na próżno więc się szło”.
Chłop szedł miedzą do swej wsi
i zobaczył kurki trzy.
Krzyknął: „Pozwól kurze grzędy,
ona wnet Ci wlezie wszędy!”
Klasnął w dłonie: raz, dwa, trzy
i wypłoszył kurki trzy!

Królik” – słuchanie piosenki.
Ma królik szary
łapek do pary.
Raz, dwa, raz, dwa,
łapek do pary.
Ma uszka długie,
jedno i drugie.
Raz, dwa, raz, dwa,
jedno i drugie.
Karmią go dzieci
w kątku na trawie.
Raz, dwa, raz, dwa,
w kątku na trawie.
Królik wyjada
z rączek łaskawie
chrum, chrum, chrum, chrum,
z rączek łaskawie.

Tematyka realizowana w marcu:
1. Domowi ulubieńcy: kot i pies
2. Cztery żywioły
3. Gdzie jesteś wiosno?
4. Kolory wiosny

„Wiosna” – słuchanie piosenki Doroty Kossakowskiej
Słońce wychodzi zza chmury,
Ogląda kwiaty i drzewa.
Słucha jak wietrzyk gdzieś szumi,
A słowik w ogrodzie już śpiewa.

Ref.: To wiosna idzie dziś do nas,
Trawa zielona już rośnie.
Skowronek lata wysoko,
Piosenkę śpiewa radośnie.

Deszczyk wiosenny dziś pada,
Stokrotka biała wyrosła.
Wszystkie już żaby na łące
Kumkają, że to już wiosna.

„Bocian i żaba” – słuchanie wiersza D. Kossakowskiej.
Bocian długonogi
Po łące wędruje.
Małej, sprytnej żabki
wszędzie poszukuje.
Chce ją dziś zapytać
o zielone trawy.
A potem zaprosić
do wspólnej zabawy.
Może będą skoki,
lub „na czas” bieganie.
A kto będzie szybszy,
nagrodę dostanie.
Bocian zaklekocze,
„kum, kum” żabka powie.
A potem zatańczą
z wiankami na głowie.
„Kocia kąpiel” – wprowadzenie do nauki wiersza K. Dardzińskiej.
Leży kotek na kanapie
I zmęczony głośno sapie.
– Czym się kotku tak zmęczyłeś?
Może myszkę gdzieś goniłeś?
Leży kotek na kanapie
I zmęczony głośno sapie.
– Co ty kotku dziś robiłeś?
Może pieska wystraszyłeś?
Leży kotek na kanapie
I zmęczony głośno sapie.
– Gdzie tak kotku pracowałeś?
Może muchy przeganiałeś?
Leży kotek na kanapie
Już nie sapie tylko chrapie,
A zmęczenie przyszło z tego,
Że brał kąpiel na całego.
Tematyka realizowana w Lutym:
1.Nasze zmysły
2. W świecie sztuki
3. Robimy zakupy w sklepie
4. Co łączy smoki z dinozaurami

„Idzie smok” – zabawa logorytmiczna.
Idzie smok do przodu, (dzieci idą na czworakach do przodu)
kręci się dokoła. (obracają się na czworakach dokoła własnej osi)
Łapę w przód wyciąga, (w pozycji na czworakach wyciągają do przodu jedną rękę,
trzymują równowagę)
– Jestem głodny! – woła (naśladują głos smoka)

„Jestem smok” – wierszyk z pokazywaniem.
(Dzieci starają się rytmicznie powtarzać słowa rymowanki i ilustrują ją ruchami naśladującymi czynności, o których mowa)
Jestem smok i leżę w łóżku!
Raz na plecach, raz na brzuszku.
Jedną łapą brzuch masuję,
Drugą w górze wymachuję.
Chodzę wkoło na czworakach.
Zionę ogniem w gęstych krzakach

„Piosenka o smoku” aut. K. Dardzińska
Łakomczuszek głów ma pięć
Pokaż swoją jedną pięść.
A gdy palec wyprostujesz,
Głowę smoka pokazujesz.
Jedna ma ochotę (kciuk)
Na ciasto z jabłkami.
Druga ma ochotę (wskazujący)
Na bezę z wiśniami.
Trzecia ma ochotę (środkowy)
Na lody z żelkami.
Czwarta ma ochotę (serdeczny)
Na pączki z lukrami.
A ta piąta głowa smoka (malutki)
Marzy o warzywnych sokach.

A my smoka tak lubimy,
wszystkie głowy nakarmimy.
(Stykanie się kolejno palców obu dłoni: kciuk-kciuk itd.)


Tematyka realizpwana w Styczniu:
1.Witamy  Nowy Rok
2.W karnawale czas na bale
3.Moja babcia i mój dziadek
4.Zima lubi dzieci

„Zima” – słuchanie piosenki Doroty Kossakowskiej
1.Znowu przyszła zima
Radują się dzieci.
Z nieba biały śnieżek
Dziś na ziemię leci.

Wyciągamy sanki,
Lepimy bałwanki.
Pada śnieżek wkoło
Robi się wesoło.

2.Karol lubi narty,
Jaś łyżwy zakłada.
Wiatr zimowy wieje,
Bajki opowiada.

3.Każdy lubi zimę,
Zabawy na dworze.
Na zimowe mrozy
Ciepły szal pomoże.

„Bal w kąciku lal” – słuchanie wiersza K. Dardzińskiej.
Lale pięknie się ubrały,
włosy w koki uczesały,
założyły butki nowe
i sukienki koronkowe.
Czy to bal, czy nie bal?
Czemu nikt nie prosi lal?
Trzeba czekać do wieczora,
wtedy będzie balu pora

„Życzenia” – nauka rymowanki dla babci i dziadka.
Okazja to rzadka – Dzień Babci i Dziadka.
Przyjmijcie od wnuków serdeczne życzenia
Niech wam się spełnią wszystkie marzenia.
Za to, że jesteście gdy was potrzebujemy
mówimy piękne Dziękujemy!

„DZIADZIU I BABCIA”- piosenka

Ref.Kocha babcię i dziadziusia
każdy wnuczek, każda wnusia
Kocha babcię i dziadziusia
każdy wnuczek, każda wnusia

1.Babcia mnie utuli
po zabawie da obiadek
wszytko wytłumaczy
zawsze mój kochany dziadek

2.Chętnie ich odwiedzam
zawsze, kiedy tylko mogę
prawie już pamiętam
do ich domu cała drogę

Tematyka realizowana w Grudniu:
1.Imieniny Mikołaja
2.Kuchenne laboratorium
3.Czekamy na święta
4.Świąteczne spotkania rodzinne

„My jesteśmy krasnoludki” – śpiew z improwizacją ruchową
My jesteśmy krasnoludki, (tworzymy daszek z rąk nad głową)
Hopsa sa, hopsa sa, (podskakujemy)
Pod grzybkami nasze budki, (tworzymy z rąk kapelusz grzybka)
Hopsa sa, hopsa, sa. (podskakujemy)
Jemy mrówki, żabie łapki, (zbliżamy paluszki do ust)
Oj tak tak, oj tak tak. (kiwamy głową)
A na głowach krasne czapki, (tworzymy daszek z rąk nad głową)
To nasz znak, to nasz znak. (kłaniamy się na prawo i lewo)
Gdy ktoś zbłądzi, to trąbimy,
Trutu tu, trutu tu, (pokazujemy trąbienie)
Gdy ktoś senny, to uśpimy,
Lululu lululu, (dłonie złączone i położona na nich głowa)
Gdy ktoś skrzywdzi krasnoludka,
Ojojoj, ojojoj, (grozimy paluszkiem)
To zapłacze niezabudka
Ajajaj, ajajaj.


Piosenka „Mikołaj jedzie samochodem”
1.Mikołaj, Mikołaj jedzie samochodem,
bo gdzieś zgubił saneczki w tę mroźną pogodę.
Ref.Hu, hu, ha, tralala, co to za Mikołaj?
Hu, hu, ha, tralala, co to za Mikołaj?
2.Mikołaj, Mikołaj lat ma już bez liku,
a prezenty dziś wiezie dzieciom w bagażniku.
Ref.Hu, hu, ha, tralala, co to za Mikołaj?
Hu, hu, ha, tralala, co to za Mikołaj?

„Kolorowa choinka”- wiersz K. Dardzińska
Ubierzemy dziś choinkę
Mamy ozdób całą skrzynkę.
Powiesimy bombki nowe
I światełka kolorowe.
A na czubek gwiazdkę damy
I ubrane drzewko mamy.

Tematyka realizowana w Listopadzie
1.Sposoby na jesienną szarugę
2.Mamy różne domy
3.Leśne śpiochy i nie śpiochy
4.Odkrywamy kosmos


„Szara chmurka” – słuchanie wiersza K. Dardzińskiej.
Pewna chmurka była biała
i się z szarej wyśmiewała.
Że jest brudna, nie pasuje
Cały widok nieba psuje.
Szara chmurka posmutniała,
Aż się w końcu popłakała.
Drzewa chmurkę pocieszają:
– ziemia, trawa deszcz kochają!
Chmurka uśmiech śle kałuży
Dobrze jest naturze służyć.


„Mały jeżyk” – słuchanie wiersza K. Dardzińskiej.
„Mały jeżyk” K. Dardzińska
Mały jeżyk głośno ziewa
I przytula się do drzewa.
Zrobił z liści poduszeczkę,
Ciało zwinął swe w kuleczkę.
My jeżyka nie zbudzimy
On chce przespać chłody zimy.
Pod pierzyną z suchych liści
pewnie wiosna mu się przyśni.


Wprowadzenie piosenki do nauki.
„Deszczyk” aut. J. Żarniewska
Co to za pogoda?!
Z nieba kapie woda.
A my hop! hop! przez kałuże
i te małe i te duże.
A gdy przyjdzie nam ochota
mamy ciasto, ciasto z błota!
Kap kap-kap kap-kap-kap
Deszczyk spadł.
Janek i Kalinka,
Staś i jego psinka
Lubią kiedy chmurki sine
pędzą nisko nad kominem.
Gdy z okienka woda kapie
Kto najwięcej kropel złapie?
Kap kap-kap kap-kap-kap
Deszczyk spadł

Tematyka realizowana w Październiku
1.W sadzie i ogrodzie
2.Złota jesień wokół nas
3.Dbam o swoje bezpieczeństwo
4.ważne wynalazki


Piosenka „Kolory jesieni” Dorota Kossakowska
1.Jesień się zaczyna,
Lecą liście z drzewa.
Kasztany spadają,
A ptak już nie śpiewa.
Ref: Jesień kolorowa,
Żółta i brązowa.
Trochę też czerwona
I pomarańczowa.
2. Lubię zbierać liście,
Liście kolorowe.
Żołędzie kasztany,
Na ludziki nowe.
Wiersz „Czerwone jabłuszko” Dorota Kossakowska
Czerwone jabłuszko na gałęzi wisi.
Zaraz pewnie spadnie do koszyka Krysi.
W koszyku już leżą żółte dwa jabłuszka.
Będzie kompot i dla Krysi i dla Mateuszka.
A może szarlotka, którą mama zrobi, i Mateusz z Krysią pięknie ją ozdobi?
Będzie cukier puder równo posypany, albo zawijasy z ubitej śmietany.


Tematyka realizowana we Wrześniu:
1. Witaj przedszkole
2. Razem jest weselej
3. Nasze emocje i uczucia
4. Powitanie jesieni

Piosenka ,,My jesteśmy krasnoludki''

My jesteśmy krasnoludki,
Hopsa sa, hopsa sa,
Pod grzybkami nasze budki,
Hopsa sa, hopsa sa.

Jemy mrówki, żabie łapki
Oj tak tak, oj tak tak.
A na głowach krasne czapki.
To nasz znak, to nasz znak.

Gdy ktoś zbłądzi to trąbimy,
Trutu tu, trutu tu.
Gdy ktoś senny to uśpimy.
Lululu, lululu.

Gdy ktoś skrzywdzi krasnoludka,
Ojojoj, ojojoj.
To zapłacze niezabudka.
Ajajaj, ajajaj.

WIERSZYK ,,Żółty listek''

Żółty listek był tak mały,
że mu liście zasłaniały
cały widok na przedszkole.
A zobaczyć chciał tam Olę.
Wietrzyk dmuchnął, listek spadł,
Lecąc widział cały świat.
A tuż za nim listków więcej
pospadało z drzew  czym prędzej.


PIOSENKA ,,Kolory Jesieni''

Jesień się zaczyna, 
Lecą liście z drzewa.
Kasztany spadają, 
A ptak już nie śpiewa.
REF. Jesień kolorowa, żółta i brązowa
        Trochę też czerwona i pomarańczowa.
Lubię zbierać liście
Liście kolorowe,
Żołędzie i kasztany
Na ludziki nowe.